Antički mit o Jupiterovoj ljubavnoj zgodi s lijepom feničkom princezom Europom, kćerkom
sidonskog kralja Agenora, motiv je znamenite slike koju je Paolo Veronese (Venecija, 1528. – 1588.) naslikao za kolekciju Jacopa Contarinija oko 1580. godine. Prema Ovidijevim stihovima, Jupiter je uz Merkurovu pomoć potaknuo znatiželju i naklonost mlade princeze,
uzevši obličje pitomog bijelog bika. Europa je prikazana u trenutku kad joj pratilje pomažu da se uspne na leđa cvijećem okićene životinje. „Ljubavna otmica“ koja je uslijedila događa se u
simultanim prizorima u pozadini: pohotni Jupiter odnosi djevojku na svojim leđima prema obali i dalje, morskom pučinom prema Kreti.
Bertuccio Contarini, posljednji potomak obitelji, je 1713. godine darovao sliku Mletačkoj Republici. Od tada je smještena u dvorani Anticollegia u Duždevoj palači, izuzev kratkog razdoblja na prijelazu 18. u 19. stoljeće, kad je za francuske okupacije Venecije odnesena u Pariz. Veroneseova radionica izradila je više replika i varijanti iste teme, a o iznimnoj popularnosti majstorove invencije svjedoče i brojne kasnije kopije koje ju čine jednom od najcitiranijih slika u europskoj likovnoj tradiciji.
Nizu replika i kopija Veroneseovih Otmica Europe pridružuje se i slika iz fundusa Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka. Prema inventarnom zapisu, slika je oko 1951. dospjela u Muzej s Crvenog otoka (Sv. Andrija) pokraj Rovinja gdje je bila dio zbirke baruna Georga Hütterotta.
Slika vjerno slijedi znamenito Veroneseovo djelo, izuzev pojedinosti, poput putta u gornjem lijevom kutu koji je na riječkoj kompoziciji izostavljen. Impostacija likova, nabori raskošne draperije, duboki krajolik i raslinje u pozadini, kao i potezi kista te nanošenje završnih tonova
i lazura vješto dočaravaju likovnu zamisao originala. U odnosu na kompoziciju iz Duždeve palače, riječko platno bilo je prošireno je uz desni rub i doslikano raslinjem što je uklonjeno restauratorskim postupkom 2013. Naknadnim intervencijama pripadala je i bijela draperija kojom je preslikano razgolićeno poprsje antičke heroine koja u ostalim detaljima i koloritu vjerno
slijedi predložak.
Preuzeto: Pavao Lerotić, Tea Zubin Ferri: Multidisciplinarna istraživanja i valorizacija kopija na primjeru Otmice Europe iz Rijeke, Portal. Godišnjak Hrvatskog restauratorskog zavoda, 4/2013. str. 153-167.